Vi må altså gerne kede os. Det er helt okay og børn … ja selv voksne vil have godt af at lære, at kede sig lidt ind imellem. Vi stresser vores hjerner alt for meget med al den information for smartphone, internettet, tv mm. Vores hjerner har brug for pauser også til at kunne tænke nye og anderledes pauser. Nogle af mine bedste ideer opstår når jeg sidder i min have eller bare går rundt i den. Fantasien får frit løb og her sætter jeg planer i havet udvikler på mine ideer og mål. Vi har brug for di pauser så vi kan tænke vores liv igennem hvad vil du? tør du sætte fantasien fri? gå efter målet? Ved du hvad målet er? Personligt vil jeg ikke nøjes og det lære jeg mine to unge mennesker, at det skal de heller ikke. Brug de tilsyneladende kedelige øjeblikke til at sætte dine tanker og fantasien fri. Design dit liv og design dit familieliv.
Vi kan have en tendens til, at skulle være beskæftiget hele tiden. Tænk blot hvor mange mennesker der udfylder de små pauser i hverdagen ved busstop stedet, i metroen eller mens man tager et hvil på en bænk med tidsfordriv på sin smart telefon. På denne måde signaler vi til omgivelserne de ikke skal forstyrre os eller vi gemmer os bag skærmen så vi ikke blive konfronteret med andres blikke. Vi føler vi spilder vores tid og kan have en tendens til, at skulle være beskæftiget hele tiden. Tænk blot hvor mange mennesker der udfylder de små pauser i hverdagen ved busstoppestedet, i metroen eller mens man tager et hvil på en bænk med tidsfordriv på sin smart telefon. På denne måde signaler vi til omgivelserne de ikke skal forstyrre os eller vi gemmer os bag skærmen så vi ikke blive konfronteret med andres blikke. Vi føler vi spiller vores tid, hvis ikke er i gang med noget og dette er en tendens jeg selv kender til. Der er så meget jeg gerne vil nå og derfor udnytter jeg hvert øjeblik jeg kan og så igen… ikke helt. Fordi at bare være i nuet sidder og lave ingen ting er en vigtig egenskab at kunne. Nå man giver sig selv lov til dette begynder hjernen at komme med ideer eller løsninger. Jeg bruger det rigtig meget når jeg er i min have og har visualiser jeg hvordan min lille havedrøm kan blive ved med, at udvikle sig og hvordan jeg skal gøre det. Når man kan se det for sig er sandsynligheden for det ske langt større.
Børn har også brug for at få lov til, at “ked sig”. Med den institutionskultur vi har skabt igennem årene har det at selv finde på noget blevet mere og mere overladt til at børn skal beskæftiges og når de kommer hjem. Det kan være fint nok men det er også vigtig at børn selv formår at sætte fantasien fri og udvikle den del af hjernen. Eksperimenter lidt, forstille sig andre verdener lev sig ind i dem, træner så at sige den muskel der skaber fantasien. v er i gang med noget og dette er en tendens jeg selv kender til. Der er så meget jeg gerne vil nå og derfor udnytter jeg hvert øjeblik jeg kan og så igen… ikke helt. Fordi at bare være i nuet sidder og lave ingenting er en vigtig egenskab at kunne. Nå man giver sig selv lov til dette begynder hjernen at komme med ideer eller løsninger. Jeg bruger det rigtig meget når jeg er i min have og har visualiser jeg hvordan min lille havedrøm kan blive ved med, at udvikle sig og hvordan jeg skal gøre det. Når man kan se det for sig er sandsynligheden for det ske langt større.
Børn har også brug for at få lov til, at “ked sig”. Med den institutionskultur vi har skabt igennem årene har det at selv finde på noget blevet mere og mere overladt til at børn skal beskæftiges og når de kommer hjem. Det kan være fint nok men det er også vigtig at børn selv formår at sætte fantasien fri og udvikle den del af hjernen. Eksperimenter lidt, forstille sig andre verdener lev sig ind i dem, træner så at sige den muskel der skaber fantasien.
Vidste du at det er rigtigt godt for den personlige udvikling at have søskende? Også selvom der kan opstå uvenskaber eller jalousi? Når man har søskende lære man helt basale og vigtige kundskaber, som er nødvendige i et civiliseret samfund. Man lære at vente på sin tur, man lære at tage hensyn til andre, man lære man ikke altid kan får det som man ønsker det. Men dette er blot et par eksempler som barnet naturligvis også hen ad vejen vil møde af krav fra omverden og lære af det. Men når man har arbejdet med børn i så mange år som jeg har ser man hurtigt forskellen på børn der har søskende og dem der ikke har. Børn der har søskende har fået en masse forærende af livets kundskaber som kan være lidt svære for at lære for dem der ingen søskende har. Er det så altid en lykke? nej er svaret, det er det ikke, ikke for alle men læringsprocessen er god og givtig. Hvis man som forældre er dygtigt til at skabe et rum og lære søskende at sætte ord på deres følelser skaber du grundlaget for et varigt og dybt fortroligt venskab blandt søskende. Intet kan overgå det hvis du formår dette for dine børn. Er dit barn lost hvis ikke der nogen søskende? nej slet ikke, der er så nogle andre udfordringer vedr. tilegnelsen af disse kundskaber for dit barn. I begge tilfælde kraver det vejledning og guidning fra dig side for dit barn.
Søskendeforhold en gave med udfordringer
Livet i en social civilisation med dets kulturelle berigelser er ikke noget man er født til, men bliver født ind i. Det er derfor noget man skal lære det er ikke noget der kommer af sig selv. Barnet er afhængigt af at de voksne omkring det lære barnet de samfundsmæssige og kulturelle spilleregler. Det er vigtigt at kende dem og kunne dem, som Dalai Lama en gang så klogt har sagt “du skal kende spilleregler for, at kunne bryde dem” og dette er gældende for meget her i livet. Det gælder også hvis man vil bevise noget nyt, modsige en gamle videnskabelig teori eller blot ønsker at gøre op med den lineære og til tider konservative tænkning om familielivet og hvordan det leves. Når jeg skriver konservative så menes der at bevare. Det ligger i ordets betydning konservere, at bevare noget. I familien er det vores første møde med civilisationen og her i vores verdensdel en Europæisk samfundscivilisation. Her gælder visse kodesker som vi indvier vores børn i.
Det er derfor vigtigt at vi lære vores børn at begå sig godt i samfundet. Kende spillereglerne og kunne mester dem. Samtidig med at vi insistere på, at vi selv designer og skaber vores eget liv og ikke bare skal indrette os og leve som alle andre.
Disse kundskaber og egenskaber kommer ikke af sig selv. Et barn har brug for guidning og vejledning. Førhen kaldte man det for opdragelse men nu er vi opmærksomme på individets ret og behov for, at udvikle sig og ikke blot og altid at skulle rette sig ind efter samfundets ønsker. Det skal vi også kunne mester alt i mens vi mester vores eget liv.